Saturday 23 July 2011

ISTIKHARAH CINTAKU

BAB 2
            “Doktor! doktor! Dr Emir tunggu sekejap...” kedengaran satu suara memanggil dari kejauhan. Emir Akmal menoleh kebelakang. Dari jauh kelihatan seorang jururawat sedang berlari-lari anak menghampirinya.
            “Ya, ada apa?” ujarnya sambil melihat jam dipergelangan tangannya.
            Jururawat itu kelihatannya termengah-mengah untuk menjawab soalan tersebut. “Doktor tertinggal fail ni dalam bilik Doltor Roslan. Dia suruh saya bagi fail ni dekat doktor, katanya penting,” ujarnya smbil menghulurkan fail berwarna merah kepada Emir Akmal.
            Emir Akmal menepuk dahinya. Baru dia sedari dirinya yang tidak memegang apa-apa barang ditangan sebaik sahaja keluar dari bilik rakan sekerjanya itu. Kemudian dia tertawa kecil sehingga menampakkan lesung pipitnya.
            “Hah... macam manalah saya boleh tertinggal benda penting ni. Er... menyusahkan awak sahaja berlari kejar saya semata-mata nak bagi fail ni, terima kasih,” ujarnya sambil tersenyum. Dia memandang tanda nama di uniform jururawat itu, Sarah.
            “Sarah, maaf sudah menyusahkan awak.”
            “Eh... tak apa doktor. Bukan susah pun lagipun fail ni ringan. C    uma yang penatnya kejar doktor lah. Doktor jalan laju sangat terpaksa saya kejar,hehe...,” ujarnya sambil menahan debar di dada. Tidak tahan hatinya melihat doktor muda itu tersenyum lebih-lebih lagi apabila lesung pipit di kedua belah pipinya terserlah setiap kali doktor muda itu tersenyum.
            “Ha... kan saya dah kata ianya menyusahkan awak,” ujar Emir Akmal lagi sambil mengusik. Merah padam jadinya wajah gadis dihadapannya itu.
            “Em... kalau tak ada apa-apa saya pergi dulu.” Wajah Sarah bertukar menjadi merah. Tidak sanggup lagi dirinya berdiri lama disitu. Lalu dia bergegas meninggalkan kawasan lobi itu tanpa menunggu doktor muda itu bersuara.
            Emir Akmal terpinga-pinga apabila ditinggalkan gadis itu. Baru sahaja dia berhajat ingin membelanja gadis itu makan tengahari di kantin hospital kelak kerana telah bersusah-payah membawakan fail untuknya. Sesaat kemudian dia tersenyum seorang diri kemudian menggelengkan kepalanya. Terbayang wajah Sarah yang sedikit kalut apabila berbual dengannya tadi. Muka aku ni nampak garang ke sampai dia nak cakap dengan aku pun macam takut-takut aje. Emir Akmal menjungkitkan bahunya tanda tidak mengerti lalu mulai melangkah pergi untuk menuju ke bilik pesakitnya.
            “Ehem, ehem...” kedengaran bunyi deheman di suatu arah.
            Tiba-tiba langkahnya terhenti. Emir Akmal memandang sekeliling mencari suara tersebut kemudian matanya tertacap pada seseorang yang keluar dibalik tembok. Mellisa tersenyum memandangnya.
            “Doktor Emir, bukan main mesra tadi,” ujarnya dengan nada yang sinis.  
            “Hahaha... you cemburu ke.” Emir Akmal membalasnya dengan usikan. Mellisa menarik muka masam namun hanya seketika.
            “Tak ada masa I nak cemburu.”
            Emir Akmal tersenyum melihat ulah si jantung hatinya itu. Dia dan Mellisa sudah berkenalan sejak di bangku sekolah lagi. Malahan kampung mereka juga saling bersebelahan. Emir Akmal tinggal di kampung Pt Teriman manakala Mellisa tinggal di kampung Pt Kaseh.
            Mungkin juga ia dikatakan sebagai jodoh. Semasa di sekolah rendah, mereka selalu bertelingkah atas perkara yang remeh. Dia masih ingat lagi ketika itu dia masih baru lagi di kampung itu. Hari pertama sahaja dia sudah lewat kesekolah. Semuanya gara-gara Mellisa. Gadis itu telah menipunya agar melalui jalan besar untuk ke Sekolah Kebangsaan Seri Molek sewaktu dia bertanyakan arah untuk ke sekolah itu. Hampir setengah jam dia berlegar di jalan besar namun tidak ditemuinya sekolah tersebut. Kemudian baru dia sedar bahawa dirinya sudah ditipu oleh gadis bertocang itu. Akhirnya dia menelefon bapanya En.Ezzudin untuk mengambilnya.
            Apabila dikenang kembali terasa kelakar pula. Wajah Mellisa yang pucat apabila terpandang dirinya yang melangkah ke kelas enam Bestari bersama-sama guru besar dan juga suaranya yang gugup apabila pembohongannya diketahui. Semenjak peristiwa itu dia sering mencuri peluang untuk mencari pasal dengan gadis itu. Walau bagaimanapun pertelingkahan tersebut tidak berpanjangan apabila masing-masing mula membawa haluan sendiri apabila menjejakkan kaki ke alam persekolahan menengah.
            “Mir... EMIR!”
            Emir Akmal tersentak daripada lamunannya apabila terasa bahunya sakit ditampar seseorang. Mellisa dihadapannya mengetap bibir kegeraman. Dia mula menggelabah.
            You tak dengar ke I panggil you banyak kali. You berangankan apa sampai I dekat depan you ni pun boleh tak diendahkan. Dahlah tu tersengih-sengih. You ni kenapa,hah.” Mellisa mulai bercekak pinggang. Entah apa yang dimenungkan pun aku tak tahu. Entah-entah teringatkan nurse tadi. Tak guna betul. Kalau dah nama pun lelaki, nampak perempuan elok sikit rupa pun dah jadi. Menyampah betul. Mellisa menjeling sekilas ke arah jejaka di hadapannya.
            “Er... sorry Mel, I tak sengaja. Er, you cakap apa tadi I tak berapa nak dengar,”ujar Emir Akmal tergugup-gugup. Hisy, macam manalah aku boleh teringat masa dulu punya cerita sampai terlupa Mel dekat depan ni. Emir Akmal berkata-kata dalam hatinya sambil memandang kekasih hatinya merangkap ‘musuh kecil’nya suatu masa dahulu.
            I tanya ni pukul berapa kita nak keluar lunch. I cari you dekat bilik tadi tapi you tak ada pulak,” ujar Mellisa malas. Dia rasa seperti tidak ada mood untuk keluar bersama walaupun pada awalnya mereka sudah berjanji untuk makan tengahari bersama. Tetapi memandangkan Emir Akmal akan bercuti selama lima hari mulai petang ini dia tahan juga rasa hati ini. Mana mungkin dia tahan untuk tidak bertemu dengan lelaki yang sudah menambat hatinya itu walau sehari.
            Emir Akmal yang seakan-akan dapat mengesan kelainan dari suara Mellisa segera memegang tangan gadis itu lalu dikucupnya perlahan. Dia perlu mengambil hati kekasihnya yang mudah panas hatinya.
            I’m sorry,” tutur Emir Akmal lembut.
Hati Mellisa yang sedang panas ketika itu segera sejuk apabila mendengar kata-kata tersebut. Sememangnya dia seorang mudah marah namun cepat sahaja sejuknya. Ahh, tak luak pun aku marah lama-lama. Mellisa tersenyum kecil. Emir Akmal berasa lega apabila wajah kekasihnya itu tidak berkerut lagi. Tangan Mellisa masih lagi dipegangnya diusap lembut.
I sebenarnya nak ‘melawat’ pesakit I, tapi I tertinggal pulak fail ni dalam bilik Roslan. Sebab tu nurse tadi cari I sebab nak bagi fail ni. Yang pasal makan tengahari kita tu I tak lupalah. I baru nak cari you lepas I periksa pesakit I ni,” ujar Emir Akmal panjang lebar. Niatnya agar Mellisa tidak berfikiran yang bukan-bukan tentang dirinya. Sikap Mellisa yang mendiamkan diri menggusarkan hatinya.
You masih tak puas hati lagi ke. Kalau you tak percaya belahlah dada I ni, lihatlah hati ini sama ada I berbohong atau tidak ,” usiknya sambil mendepangkan tangannya.
“Hisy, you ni. Buat apa buat macam ni. Malulah orang tengok. Okey...okey... I percaya kata-kata you tu. Sudah-sudah turunkan tangan tu,” ujar Mellisa dengan perlahan apabila orang yang berlalu-lalang di koridor itu memandang ke arah mereka berdua.
Emir Akmal tersengih. Tahu takut, luah hatinya. Mellisa berasa bengang dengan Emir Akmal lantas dia menepuk bahu lelaki itu dengan kuat sebelum pergi. Emir Akmal mengaduh kesakitan.
I tunggu you dekat bilik I. Jangan lama sangat tau,” jerit Mellisa sambil melambaikan tangannya. Gayanya seperti kebudak-budakan. Emir Akmal menggelengkan kepalanya. Boleh tahan juga minah ni pukul aku, getus hatinya sambil cuba menggerakkan bahunya agar tidak sakit.
*****
            “Bila you gerak ke kampung?” tanya Mellisa ketika mereka sedang menikmati hidangan tengahari di restoran Sri Pinang yang terletak di tengah kota raya Kuala Lumpur itu.
            Emir Akmal tidak membalas pertanyaan tersebut sebaliknya dia terus menikmati hidangan dihadapannya dengan senyap. Bukan sikapnya bercakap sambil menghadap rezeki. Mellisa turut mendiamkan diri apabila pertanyaannya itu tidak berbalas. Dengan perlahan dia menikmati hidangan tersebut namun tiada rasa berkecil hati di sudut hatinya kerana dia tahu akan sikap lelaki dihadapannya itu apabila berada di meja makan.
            You tanya apa tadi?” tanya Emir Akmal usai sahaja kedua-duanya selesai makan.
            “Em, I tanya bila you gerak ke kampung nanti.”
            “Oh, insya-Allah lepas asar I bertolaklah.”
            “Sampaikan salam I pada umi. Cakap dengan umi I minta maaf sesangat sebab tak dapat datang kenduri tu,” ujar Mellisa lembut. Emir Akmal tersenyum.
            “Tak apalah. Umi mesti faham. Tapi you jangan lupa pulak reunion budak-budak sekolah rendah kita sabtu nanti. I tunggu you dekat sana nanti.”
            “Mestilah I ingat. Dah lama jugak tak jumpa budak-budak ni. Yelah kan kita jumpa setahun sekali masa reunion ni ajalah. You jangan risau, I dah batalkan semua temu janji dengan pesakit I sabtu ni ke minggu depan.” Mellisa memberikan kata putusnya dengan yakin.
            “Tak sabar rasanya nak pergi majlis reunion tu nanti. Masuk tahun ni dah lima tahun kan kita buat majlis ni. You perasan tak setiap tahun mesti ada kawan lama kita yang datang. You ingat lagi tak Mir, kali pertama kita pergi majlis tu cuma berapa kerat aja yang datang. Tapi sekarang setiap kali majlis tu dibuat semakin bertambah ahlinya. Bagus jugakkan. Yelah, selalu kita dengar orang buat majlis reunion untuk rakan sekelas sekolah menengahlah, universitilah, rakan sekerjalah, tapi rakan sekolah rendah jarang sekali, betul tak,” luah Mellisa dengan teruja. Emir Akmal menganggukkan kepalanya.
            “Seronok pulak rasanya bila jumpa balik kawan-kawan. Tak sabar rasanya nak tunggu hari sabtu ni. You tahu, I teruja sangat siapa agaknya kawan kita yang akan datang join kita nanti,” tambahnya lagi. Emir Akmal mengerutkan dahinya.
            “Ada lagi ke? Bukan dah cukup ke?” tanyanya pelik.
            “Adalah. I yakin ada lagi yang tak datang lagi. Tahun lepas I kira masih ada tak cukup lagi budak kelas kita dulu. Cuma I tak ingat siapa,” ujar Mellisa sambil membesarkan matanya. Emir Akmal tertawa kecil sambil menggelengkan kepalanya. Kaki sibuk jugak awek aku ni, getus hatinya.
            “Dengarnya tempat majlis tu dah tukarkan. Bukan dekat restoran yang selalu tu. Emir Akmal memberitahu sambil tangannya mengambil mengacau jus tembikainya.
            “Yeke. Habis tu dekat mana pulak,” ujar Mellisa meminta kepastian.
            “Hari tu Kamal ada jumpa dengan I. Dia cakap buat dekat hotel Katerina. Ada bajet lebih buatlah dekat tempat yang bagus sikit katanya.” Seloroh Emir Akmal sambil mencicip minuman tersebut ke mulutnya.
            Kamal merangkap sepupunya merupakan pengerusi bagi majlis reunion atau alumni bagi rakan sekolah rendah mereka. Kamal yang bersungguh-sungguh ingin mengumpulkan rakan sekolah rendah mereka lalu tertubuhlah majlis alumni untuk rakan-rakan sekolah rendah mereka.
            “Oh, I ingatkan buat dekat JB ke, terkejut jugak,” ujar Mellisa sambil berseloroh. Emir Akmal membulatkan matanya lantas tangannya menarik hidung gadis di depannya itu kerana berasa geram dengan kata-katanya itu.

No comments:

Post a Comment