Monday 6 June 2011

BAHTERA RINDU

BAB 1
            Mampukah seseorang itu mendapatkan sebuah percintaan sekiranya dirinya hanyalah seorang yang tidak memiliki apa-apa keistimewaan? Dan sekiranya cinta itu hadir dalam hidupnya, mampukah dia mempertahankannya? Orang selalu berkata, cinta itu hanya untuk mereka yang sempurna sifatnya. Cantik diri mereka, maka cantiklah dunia percintaan mereka. Tetapi bagaimana pula dengan mereka yang berasa diri mereka penuh dengan kekurangan. Adakah percintaan mereka akan penuh dengan kekurangan itu? Begitu sukarnya dunia percintaan ini. Sukar juga buat mereka yang sentiasa merendah diri itu. Mereka tiada kekuatan untuk mendapatkan cinta itu. Mereka hanya mampu memandang, tetapi tidak mampu untuk mendekati.
            Aliah Shuhadah berhenti dari menaip. Dia melenturkan sendi-sendi yang terasa tegang. Bekerja sebagai penulis sambilan sememangnya menuntutkan pengorbanan. Namun disebabkan minat yang mendalam terhadap dunia penulisan, dia tetap menghadapinya dengan tabah. Walaupun penat mengajar di siang hari, Aliah tetap menggagahkan dirinya untuk terus mengarang novel terbarunya. Selepas sahaja dia menamatkan ijazahnya dalam pengajian Penulisan Artistik di UITM, dia terus memohon DPLI singkatan dari Diploma Pendidikan Lepasan Ijazah di UTM Skudai. Minatnya yang mendalam dalam dunia pendidikan mendorongnya untuk meneruskan pengajian dalam dunia pendidikan. Namun begitu, ijazahnya dalam penulisan Artistik tidak sesekali diabaikan. Aliah seringkali menghantar karyanya untuk dijadikan skrip drama tv mahupun radio.
            Setelah menamatkan pengajiannya dalam DPLI, Aliah telah ditawarkan bekerja di sebuah sekolah menengah di Kuala Lumpur sebagai guru Bahasa Melayu dan Mandarin. Kefasihannya berbahasa Mandarin merupakan satu pakej baginya untuk menjawat jawatan sebagai guru seperti yang diimpikannya selama ini. Selain mengajar, Aliah juga merupakan seorang penulis sambilan di sebuah syarikat penerbitan buku di Kuala Lumpur. Karya novelnya yang pertama sudah mendapat tempat di pasaran dan menjadi rebutan dikalangan kaki novel. Kini, dia dalam proses membuat novelnya yang kedua.
 En Rosli penerbit tempatnya sering menghantar karyanya acapkali menghubunginya bertanyakan tentang karyanya yang terbaru. Menurut En Rosli, karyanya sudah sejuk dipasaran, dan pembaca amat menantikan karyanya yang terbaru. Hal ini menambahkan kekusutan di kepalanya. Kesibukan di sekolah terutamanya disaat-saat musim peperiksaan membejatkan fikirannya menghasilkan sebuah novel yang lebih menarik.
            Aliah memandang jam loceng di atas meja kerjanya sudah menunjuk ke angka tiga setengah pagi. Dari maghrib sampai sekarang, baru seciput ayat ni aje yang aku dapat, bisik hatinya. Dia mengeluh seketika. Kesunyian mencengkam suasana di ruang kecil itu. Mesti Wati dengan Fiza dah lama diulit mimpi, aku aje yang masih berjaga. Tak adil betul, bisik hatinya lagi sambil menjuihkan bibirnya. Aliah segera menampar kedua pipinya agar tidak mengantuk.
            “Daripada aku membebel yang bukan-bukan, lebih baik aku sambung taip. Esok hari Ahad, bolehlah aku bangun lewat sikit, hehehe. Baiklah, berusaha Aliah. Chayok!” ujarnya sambil menggenggam tangannya. Aliah segera meneruskan taipannya sehinggalah azan subuh berkumandang.
            Sebuah kereta spot kuning terparkir dihadapan sebuah rumah teres dua tingkat. Kawasan perumahan itu agak sunyi kerana waktu ketika itu sudah mencecah ke angka tiga pagi, semestinya penghuni di kawasan perumahan itu sudah enak diulit mimpi. Tetapi tidak bagi dua insan yang sedang asyik bercinta di dalam kereta spot kuning itu.
            “Sayang, betul ke you tak nak singgah tidur kat sini. Dah lewat malam ni. I risau you pandu kereta time gini. Kalau ada apa-apa kan susah,” pujuk Shira sambil memegang tangan Emir Syawil.
            Emir hanya tersenyum sambil memandang wajah buah hatinya itu.
            “Takpelah sayang. I kena balik jugak. Esok flight I pukul sepuluh, I takut terlewat pulak. Lagipun mama mesti marah kalau tahu I tak balik rumah. You tahulah mama macam mana kan,” Emir menggenggam tangan kekasihnya itu sambil memberi sebuah kucupan.
            Shira menundukkan wajahnya. Sesungguhnya dia berasa berat untuk melepaskan kekasih hatinya pada malam itu. Esok pagi Emir akan berlepas ke Indonesia selama dua minggu atas urusan kerja. Emir dan Shira sudah lama bercinta sejak di zaman universiti lagi. Kini masing-masing sudah berusia 29 tahun. Seringkali juga Emir mengajaknya berkahwin, namun pelbagai alasan diberikan olehnya. Bukan niatnya mahu mempermainkan ikatan cinta mereka, namun terdapat satu halangan yang menghalangnya untuk menerima lamaran Emir, iaitu mama Emir, Datin Rosmiza.
Wanita kacukan Melayu-Cina itu pernah menemuinya ketika dia di tahun akhir sewaktu di universiti. Shira masih ingat lagi wajah wanita separuh abad itu walaupun hanya sekali sahaja pertemuan mereka. Datin Rosmiza telah memberi amaran kepadanya agar menjauhi anaknya. Dia tidak mahu Shira mempengaruhi kehidupan Emir. Menurut Datin Rosmiza, Emir akan dijodohkan dengan pilihannya sendiri. Shira tidak pernah menceritakan pertemuannya dengan Datin Rosmiza kepada Emir. Dia tidak mahu hubungan anak beranak itu terjejas kerananya. Sejak itu Shira mulai menjauhkan diri daripada Emir, namun Emir tetap mencarinya. Dan sehingga kini, Shira begitu berhati-hati dalam percintaannya itu. Dia tidak mahu Datin Rosmiza mengetahui akan hubungan mereka itu.
            “Sayang, kenapa diam aje ni. You tak suka I pergi ke,” duga Emir. Shira menggelengkan kepalanya.
            “Tak. Bukan macam tu. I tahu you pergi sana sebab kerja. I tak mungkin mampu menghalangnya. I cuma sedih sebab, dua minggu I tak dapat jumpa you.” Emir tersengih. Dia mengusap lembut rambut kekasihnya itu.
            “Hahaha... you ni macam budak kecik pulak I tengok. Sejak bila pulak you rindu-rindu ni. Selalu I pergi outstation tak pernah pulak you macam ni. Kenapa ni,” ujar Emir sambil memegang dagu kekasihnya itu.
            “Tak ada apa-apalah. I aje kot yang beremosi lebih hari ni. Don’t worry okey. Emm... I tak dapat nak hantar you kat airport esok, tak apa ke,” ujar Shira dengan nada yang perlahan.
            “It’s okey. Lagipun I akan bertambah sedih kalau you yang hantar I esok. I pun berat hati nak ke sana sebenarnya. I rasa macam kita akan menjadi lebih jauh lagi. Tapi mungkin ini semua hanya mainan perasaan I saja.” Emir menyandarkan kepalanya di bahu Shira. Shira mengusap lembut kepala Emir pula.
            “Err... okeylah I masuk dulu lah, Mir. Dah lewat sangat ni,” ujar Shira perlahan. Emir mengangkat kepalanya. Wajahnya sedikit sayu. Sukar baginya untuk melepaskan kekasih hatinya pada malam itu. Namun disebabkan waktu tidak mengizinkan dia terpaksa juga.
            “Kunci semua pintu dengan tingkap bila masuk nanti. Kawan you tak balik lagikan. Jaga diri bila I tak ada kat sini, okey.” Pesan Emir dengan sambil menggenggam tangan Shira. Shira tersenyum.
            “Okey my dear. I akan ingat semua nasihat you tu. You pun jaga diri masa kat sana tu. Bila you senang, you call I tau. Jangan main mata dengan perempuan Indon kat sana pulak,” ujar Shira. Meletus tawa di bibir Emir. Lucu pulak apabila mendengar nada cemburu kekasih hatinya itu.
            “Masakan I nak main mata dengan perempuan Indon pulak, nanti dibaginya I ubat pengasih you jugak yang merana, hahaha...” Shira menarik muka masam apabila Emir mentertawakannya.
            “Huh, menyampahlah cakap dengan you ni Mir. Dah lah, I nak masuk rumah. Bye,” ujarnya dengan nada yang marah. Emir masih lagi dengan tawanya.
            “Aik... takkan marah. Malam ni tak ada kiss ke,” usiknya lagi.
            “Tak ada. Pergilah balik sana,” Shira menjeling sebelum keluar dari kereta spot itu. Shira membuka pintu pagar rumahnya dan segera melangkah masuk ke dalam rumah tanpa yang menghiraukan Emir di luar. Emir menggeleng-gelengkan kepalanya. Dia membunyikan hon sebelum menekan brek berlalu dari kawasan perumahan itu.

BAB 2
            “ Malam tadi kau tidur pukul berapa,” tanya Wati sejurus Aliah melangkah ke ruang dapur itu.
            “ Lepas subuh pagi tadi. Kenapa?” ujar Aliah dengan wajah yang layu.
            “ Patutlah dah macam mata panda aje aku tengok. Keliling mata hitam. Mengarang lagi ke,” ujar Wati sambil tangannya lincah mengupas bawang merah. Hafizah yang sedang menggaul gulai di periuk hanya tersengih sahaja mendengar perbualan keduan temannya itu.
            “ Ha’ah,” ujar Aliah. Dia menguap panjang. Wati hanya menggelengkan kepalanya sahaja melihat telatah temannya itu.
            “ Pagi tadi ummi telefon. Hal penting katanya, dia suruh kau telefon dia balik nanti,” Mata Aliah yang sepet menjadi besar tiba-tiba. Naik lucu Wati melihatnya.
            “Oh, yeke. Hmm... takpelah nanti aku call balik.” Aliah segera menghabiskan sisa tehnya yang sudah sejuk. Matanya memandang Hafizah yang ligat dengan menyiapkan juadah tengahari mereka. Dikalangan mereka, Hafizah yang paling rajin sekali menguruskan keperluan rumah dari mengemas sehinggalah kepada membasuh pakaian mereka. Jika hendak diharapkannya memang berseleraklah rumah sewa mereka itu jawabnya. Apatah lagi Wati yang seringkali ke luar negara atas urusan kerja, jarang sekali untuk meringankan tangannya mengemas rumah. Bila disuruh baru dibuatnya. Aliah tertawa kecil.
            “ Ketawa sorang-sorang ni kenapa. Demam ke apa.” Wati menanya sambil mengangkat kening.
            “Tak adalah. Aku teringatkan cerita yang aku tengah buat sekarang ni. Sedikit lucu dalam satu bab ni, pasal tu aku ketawa,” Aliah segera menidakkannya. Wati menggelengkan kepalanya.
            “ Orang yang buat novel ni kadang-kadang boleh jadi gila tau. Yelah ketawa sorang-sorang, nangis sorang-sorang, tersengih sorang-sorang. Suka mengelamun pulak tu. Kiranya orang kata terperangkap dalam ilusi sendiri,” perlinya sambil memandang sinis ke arah Aliah yang sudah membuntangkan matanya.
            “ Kau ni betul-betul dah melebih tau. Aku tak sampai tahap gila yang kau cakap tadi tu. Suka sangat nak kenakan aku.” Aliah menarik muka masam tanda protes. Wati sudah ketawa terbahak-bahak apabila dapat mengusik temannya itu. Dia ingin mengusik lagi tetapi ditegah oleh Hafizah.
            “Hisy, dah lah tu Wati. Kau bab mengusik ketawa kan orang memang nombor satu. Ketawa banyak-banyak nanti hilang seri masa naik pelamin nanti baru kau tahu. Hah, ketawa lagi. Kau nampak tak bawang tu, habiskan kupas aku nak kisar ni,” Hafizah menegur sikap Wati yang sering kali mengusik Aliah. Wati hanya tersengih sahaja apabila ditegur oleh temannya itu, manakala Aliah sempat menunjukkan ibu jarinya kepada Wati namun segera diturunkan tangannya apabila Hafizah memandang ke arahnya.
            Petang itu ketika Aliah dan Wati sedang santai menonton televisyen, Hafizah datang sambil membawa hidangan petang. Seperti budak yang sedang kelaparan, kedua-dua mereka berebut menikmati hidangan petang mereka itu. Hafizah hanya menggelengkan kepalanya.
            “Perangai tak senonoh. Sedarlah sikit diri tu dah tua. Buatlah cara macam orang tua.”
            “Mana ada tua Fiza. Baru nak masuk 25. Sedap sangatlah kau buat cekodok ni. Beruntung kitorang dapat kawan macam kau. Rajin masak, pandai mengemas, cantik lagi. Memang patutlah ketua kau berkenan dengan kau. Betul tak Lia,” ujar Wati sambil mengunyah cekodok. Aliah mengangguk tanda setuju dengan temannya itu. 
            “Banyaklah kau. Bab mengampu memang nombor satu. Lia, minggu depan dah start cuti sekolahkan. Engkau ada apa-apa plan ke nak buat masa cuti sekolah nanti.” Hafizah menanyakan kepada Aliah. Aliah termenung seketika dan kemudian dia menggelengkan kepalanya.
            “Tak ada, kenapa?”
            “Hmm... baguslah kalau tak ada. Kalau aku offer kau pergi bercuti kat luar negara, kau nak tak?” Hafizah cuba memancing temannya itu, manakala Wati memandang ke arahnya dengan wajah yang pelik.
            Aliah tertawa kecil. Berasa pelik dengan pelawaan temannya itu. Setahunya Hafizah seorang yang penjimat berbanding dirinya dan Wati, sentiasa memantau perbelanjaan rumah dan semestinya apabila berbelanja pasti menyimpan resit perbelanjaan untuk membuat bajet. Maklum sahajalah, bekerja sebagai juruukur bahan, kerjanya asyik mengira bajet sahaja.Sampaikan perbelanjaan persendirian pun perlu dibuat bajet. Tetapi, baru sahaja sebentar tadi temannya itu mempelawa dirinya untuk bercuti ke luar negara. Sakitkah temanku ini, bisik hati kecilnya.
            “Engkau sihat ke tak ni Fiza. Tiba-tiba ajak aku bercuti ke luar negara. Entah-entah kau nak jual aku tak.” Aliah sempat bergurau. Hafizah mencebikkan bibirnya. Geram melihat ulah temannya itu.
            “Susah-susah nak jual kau sampai ke oversea buat apa, lebih baik aku jual kau kat jalan Chow Kit je. Huh... geram pulak aku cakap dengan kau ni.” Hafizah sempat lagi mengomel.
            Wati sudah ketawa terbahak-bahak mendengar kata-kata temannya itu. Aliah menggigit bibirnya. Niatnya ingin mengusik temannya itu, sebaliknya dia pula yang disakatnya.
            “Lebih baik aku terus-terang, minggu depan aku kena ke Indonesia selama seminggu. Syarikat aku hantar tiga orang wakilnya untuk buat kajian pembangunan kat sana,” ujarnya. Aliah dan Wati tekun mendengarnya.
            “Aku kena pergi untuk kajian kos. Syarikat aku bercadang untuk melabur di sana,” tambahnya lagi. Dia berharap benar Aliah dapat menemannya ke sana.
            “Kau kata syarikat kau hantar tiga wakil untuk ke sana. Kan ada rakan sekerja kau yang pergi sekali, buat apa ajak aku pulak. Lagipun aku ingat cuti ni aku nak balik kampung jap,” ujar Aliah.
            “Memanglah tiga orang tapi aku sorang aje perempuan. Mestilah aku segan. Bos aku dengan ketua jabatan aku pergi sekali. Entah kenapa ketua aku tu utarakan nama aku untuk pergi sana sekali. Tolonglah Lia temankan aku. Kau tak kesian kat aku ke,” Hafizah mula memujuk temannya itu. Aliah mengetap bibirnya.  
            “Hey Fiza, aku ada rasa sedikit tak puas hati kat sini. Kenapa kau beriya-iya sangat ajak si Aliah ni. Aku kau tak ajak pun. Sampai hati kau lupa kawan kau yang sorang lagi ni.” Sampuk Wati dengan nada yang merajuk setelah sekian lama mendiamkan diri.
            “Asalnya memang aku nak ajak kau, tapi bukan ke kau yang kata start minggu depan kau ada training kat Seremban dua minggu. Pasal tu aku ajak Lia. Janganlah kecik hati,” ujar Hafizah penuh berdiplomasi.
            “Ha’ahlah. Aku lupa lak. Ha... Lia, pergi ajelah. Free tu. Rugi tak pergi. Kau boleh cari idea untuk novel kat sana nanti.” Wati memberi saranan kepada Aliah.
            Aliah mendiamkan diri. Bagus jugak kalau aku pergi sana. Sekurang-kurangnya bolehlah aku cari idea baru. Lagipun bukannya selalu aku dapat pergi luar negara walaupun hanya seberang laut ni aje. Orang dah ajak ni baik aku pergi ajelah, bisik hatinya. 
            “Okeylah aku temankan kau. Tapi belanja makan dan pengangkutan kau yang tanggung okey,” ujarnya. Hafizah tersengih.
            “Lia thank you very much. Aku sayang kau lebih. Bab makan kau jangan khuatir. Aku dah sediakan awal-awal.”  Hafizah memeluk Aliah dengan erat.
            “Dahlah tu. Mati anak orang tu kau peluk. Jeles betul aku tengok. Apasalah masa tu jugak aku ada hal. Nak jugak pergi sana,” ujar Wati dengan wajah cemberut. Hafizah dan Aliah ketawa terbahak-bahak melihat wajah temannya itu.
            “Ala Wati sorrylah. Lain kali kalau aku dapat pergi sana lagi aku ajak kau pulak, okey.” Hafizah memujuk. Begitulah mereka menghabiskan masa hujung mereka pada hari itu.

No comments:

Post a Comment